TRAFIKKSTØY - OFTE STILTE SPØRSMÅL,
JURIDISKE SIDER
Bekjempelse av trafikkstøy kan gjøres på mange
måter. Kampen har en politisk (langsiktig og generell) side,
og i mange tilfeller må kjempes konkret for en støyrammets
sak. Som advokat er det først og fremst i de lokale og konkrete
saker jeg blir involvert, for en eller flere som er rammet av støy
og som ønsker råd og hjelp for deres sak. Enkelte spørsmål
gjentar seg relativt ofte. Jeg skal her forsøke å gi
en kort oversikt, som vel i realiteten er svar på ”ofte
stilte spørsmål” av juridisk karakter.
I artikkelen er det brukt noen ulike begrep for støy (Lden
mv). Disse er forsøkt forklart i slutten av artikkelen. Verdt
å merke seg innledningsvis er likevel at de fleste regler
og retningslinjer omtaler en eller annen form for gjennomsnittlig
støybelastning over tid. Når det gjelder veier er det
følgelig ikke de enkelte lastebilene som kjører forbi
boligen som kan gi deg krav på tiltak, men gjennomsnittsstøyen
du utsettes for (gjennom en dag eller et år).
Hvem har ansvar?
Når det gjelder trafikkstøy er det viktig å peke
på ”anleggseier” i all korrespondanse. For riksveier
og fylkesveier er det Statens vegvesen som er ansvarlig og som skal
kontaktes. Hvilket kontor som skal kontaktes beror på hvor
i landet du holder til. På nettsidene til Statens vegvesen
finner du oversikt over de enkelte kontorene. For kommunal vei er
det kommunen som skal kontaktes.
Hva er ”akseptabel støy” / tålegrensene?
For en støyrammet er det gjerne slik at en etter hvert som
plagene trenger på og eskalerer aksepterer mindre og mindre
støy, eller energi på avveie som Pål Jensen i
Trafikkaksjonen så betimelig kaller det. I et juridisk perspektiv
er det imidlertid tålegrensene jeg må forholde meg til.
Dette er kort fortalt grensene for støy som politikeren har
bestemt at vi må tåle (men arbeid gjerne for å
endre disse grensene). Tålegrensene varierer mellom ulike
støykilder, og ofte skilles det mellom etablert anlegg og
nytt anlegg. For vei er tålegrensene som følger:
Eksisterende vei:
Anleggseier er pålagt å kartlegge all innendørs
støy ned til en kartleggingsgrense på 35 dB LpAeq,24h
(Forurensningsforskriftens kap 5). Dersom innendørs støy
er over 42 dB LpAeq,24h plikter anleggseier å gjennomføre
støyisolerende tiltak. Dette kan f.eks være støyskjermer,
nye vinduer, dører og luftekanaler i hus, ny isolasjon og
lignende. Fylkesmannen og SFT er tilsyns- og klageorgan. Min erfaring
er at statens vegvesen er relativt oppegående og følger
opp plikten til kartlegging, mens foretatt tilsyn i enkelte kommuner
har vist at det er store mangler ved kommunenes kartlegging.
Det finnes ingen generell tiltaksgrense for utendørs støy
fra etablert vei, men slik støy kan likevel rammes av naboloven,
reguleringsplan m.v.
Ny vei:
Her gjelder Miljøverndepartementets retningslinje for behandling
av støy i arealplanlegging (T-1442). Retningslinjen er utarbeidet
i tråd med EU-regelverk. Den er ikke tvungen lov eller forskrift,
men det er forutsatt at den skal legges til grunn ved planlegging
av nye anlegg. Avvik kan (og bør) gi grunnlag for innsigelser
mot planen. Tålegrensen for vei er:
Utendørs støynivå 55 Lden mellom klokken 07
– 23. I nattperioden er grensen 70 L5AF. Områder hvor
disse grensene overstiger kalles ”gul sone”. Er utendørs
støy høyere enn 65 Lden om dagen eller 85 L5AF om
natten defineres området som ”rød sone”.
I den røde sonen er hovedregelen at støyfølsom
bebyggelse skal unngås. Den gule sonen er en vurderingssone
hvor ny bebyggelse kan oppføres dersom det kan dokumenteres
at avbøtende tiltak gir tilfredsstillende støyforhold.
I tillegg til T-1442 kan det også være satt betingelser
for anlegg, og grenser for støy i lokal reguleringsplan som
alltid bør undersøkes.
Når ny vei bygges bør innendørs støy
i boliger ikke overstige 30 dB. Avvik tillates kun hvor tiltak vil
være særlig kostnadskrevende eller vanskelig.
Støyberegning og støymåling
Merk at tallene du som regel får presentert av Vegvesenet
eller andre er beregnet støy, og ikke faktisk målt
støy. Vegvesenet vil f.eks måle trafikkbelastning på
et par steder på en vei, og ut fra dette beregne sannsynlig
innendørs støy for boligene langs veien. At beregnet
støy brukes har selvsagt sammenheng med kostnadene, som ville
vært langt høyere om en faktisk skulle målt støyen.
Forurensningsforskriften sier i § 5-6 følgende om beregning
av innendørs støynivå:
Beregning av støynivå innendørs skal ta utgangspunkt
i beregnede utendørsverdier, jf. metode angitt i § 5-13.
For å fastslå om grenseverdiene er overskredet, må
det beregnes med den målehøyden som er relevant for
den enkelte boenheten.
Og forskriften fortsetter i § 5-7 om måling av støynivå
med:
Anleggseier kan bestemme at måling av støynivå
kan benyttes som supplement til beregninger i tilfeller der det
er tvil om hvorvidt beregningene klarer å beskrive den faktiske
situasjonen, eller i tilfeller der det er spesielle krav til kontroll
av de beregnede dataene.
At det er anleggseier (altså den som er ansvarlig for støyen)
som bestemmer om støyen skal beregnes eller måles er
etter min oppfatning uheldig, men slik er det nå.
Finansiering av beregning / måling
Utgangspunktet er at anleggseier skal betale. Der vegvesenet mener
(etter beregning) at innendørs støy er lavere enn
tålegrensen, vil den som mener at dette er feil kunne foreta
egen beregning (eller måling). I slike tilfeller kan en be
om å få refundert kostnadene til beregning av Vegvesenet
etterpå dersom det viser seg at støyen er over 42 dB
(men merk at dette må avtales i forkant).
Vi har kun fått beregnet utendørs støy. Hvor
høy er den innendørs?
En ”tommelfingerregel” er at innendørs støy
vil være ca 29 dB lavere enn utendørs støy (ved
fasade). Dette forutsetter et normalt isolert hus, og for å
få fastlagt eksakt (gjennomsnittlig) støy bør
uansett en fagmann (teknisk ingeniør) konsulteres.
Jeg mener støyen er høyere enn grenseverdiene –
men ingen gjør noe med det?
Jeg skal ikke forestille noen at det er enkelt å klage på
støy, og å følge opp klagen. Men generelt kan
jeg si at klager på støy bør rettes skriftlig
til anleggseier. Før en omstendelig klage bør en videre
få innhentet all tilgjengelig underlagsdokumentasjon, herunder
støyberegninger, reguleringsplan og annet som måtte
være tilgjengelig.
Dersom anleggseier, etter å ha fått en skriftlig og
begrunnet klage, ikke gir en tilbakemelding som er kan slå
seg til ro med kan saken forfølges videre til Fylkesmannen/SFT
og eventuelt for retten.
Begreper
dB (decibel) er måleenheten som brukes for intensiteten, eller
styrken, til lyd.
dBA(-veiefilteret). Dette er lydnivå hvor en har lagt størst
vekt på de frekvenser som det menneskelige øret oppfatter.
LpAeq,24h er et mål på det gjennomsnittlige (energimidlede)
nivået for støy over 24 timer.
Lden er en gjennomsnittberegnet verdi for støybelastning
over et år. ”Teknisk” beskrives det som A-veiet
ekvivalent støynivå for dag-kveld-natt (day-evening-night)
med 5 dB / 10 dB ekstra tillegg på kveld (19-23) og natt (23-07)..
L5AF: Når lydnivå (grense) er opplyst i ”L5AF”,
f.eks i T-1442 om veistøy natt, angis lydnivå som overskrides
av 5% av hendelsene i en periode. F.eks hvor grenseverdien i L5AF
= 70; Da tillates at maksimalt 5% av hendelsene overstiger 70 dBA
(f.eks om man har 100 hendelser, tillates maks 5 hendelser over
70 dBA).
Advokat Jan Arhaug , desember 2008
|