Tidsbegrenset uførestønad - konsekvenser
i forsikring?
Bakgrunn
Tidsbegrenset uførestønad (TU) ble innført
med virkning for nye uføresaker fra 1. januar 2004. Tidsbegrenset
uførestønad innvilges for en periode på 1-4
år med mulighet for forlengelse, og blir brukt i mer enn 1/3
av nye uføresaker. At trygden er usikker på utviklingen
i uføregrad og varighet betyr at det kan gå mange år
fra en skade eller sykdom til en blir kjent varig ufør.
Samtidig har vi uførekapital, yrkesskadeforsikring og en
rekke andre personforsikringer som gir erstatning ved uførhet.
Felles for dem alle har vært uførheten skal være
varig før erstatningen utbetales. Ved innføringen
av TU var eventuelle konsekvenser for disse forsikringene uklare.
Er bildet noe klarere nå?
Noen vilkårsendringer i uførekapital
Uførekapitalforsikring har normalt kommet til utbetaling
når den forsikrede har blitt minst 50% ervervsufør
som følge av sykdom eller ulykke og uførheten er bedømt
til å være varig. Tidligere har forsikringsselskapene
normalt tatt stilling til varigheten etter 2 år og da betalt
ut hele forsikringssummen om de finner at det foreligger minst 50%
varig uførhet. Etter innføringen av TU har forskjellene
i vilkår blitt større. Hvor mye av forsikringssummen
som kommer til utbetaling og når varierer fra selskap til
selskap.
Gjensidige Nor, Sparebank1 Liv, Storebrand, Vital og Nordea Liv
har ikke endret vilkår men vil (som før) foreta en
selvstendig og individuell vurdering av hvert krav. En person som
mener å ha blitt eller kommer til å bli varig ufør
må melde sitt erstatningskrav uavhengig av trygdens vedtak.
Selskapet vil så ta stilling til om ”varighetskravet”
er oppfylt i hvert enkelt tilfelle.
Handelsbanken Liv har som vilkår at folketrygden har truffet
vedtak om minst 50% varig arbeidsuførhet før utbetaling
av forsikringssum. Etter innføringen av TU kan jo dette ligge
uendelig langt frem i tid, så Handelsbanken Liv har som alternativ
utbetalingstid: senest etter 48 mnd. sykemelding forutsatt minimum
50 % tidsbegrenset uførestønad også i ytterligere
12 mnd.
Vesta bruker også folketrygdens vedtak om minst 50% varig
arbeidsuførhet som betingelse for utbetaling. For TU-tilfeller
har de i noen grad åpnet for tidligere utbetaling, men ikke
for alle. Det gjelder i hovedsak to grupper av vilkår.
a) Uførekapitalforsikring med rett til delutbetaling ved
tidsbegrenset uførestønad. Her deles uførekapitalen
i 2 utbetalinger. Når Folketrygden har innvilget forsikrede
minst 50% tidsbegrenset uførestønad i ett eller flere
vedtak som tilsammen er av minst 3 års varighet utbetales
20% av forsikringen. De resterende 80% må en vente på
til folketrygden fatter vedtak om varig uførepensjon. Disse
vilkårene gjelder for nye forsikringer, og for de forsikringstakerne
som i 2005 ikke var sykmeldte og aksepterte overgang til nye vilkår
(mot høyere premie..).
b) Uførekapitalforsikring med "gamle" vilkår,
dvs at utbetalingen er avhengig av at trygden treffer vedtak om
minst 50% varig uførhet. Ingen utbetaling skjer før
slikt vedtak foreligger. Følgelig kan en ved TU risikere
å vente i 10 år eller mer før utbetaling.
Yrkesskade- ulykkes og sykdomsforsikring
For personskadeforsikringene som gir erstatning ved varig uførhet,
typisk yrkesskadeforsikring og ulykke- og sykdomsforsikringer er
bildet stort sett det samme (som ved uførekapital). Altså
mer ulikhet mellom selskapene, og mer usikkerhet om når forsikringen
blir utbetalt.
Det ingen endringer i de kommunale og statlige tariffavtalers bestemmelser
om engangserstatning ved yrkesskader, yrkessykdom og ulykke. Det
er forsåvidt rimelig ettersom vilkårene deres er en
integrert del av hovedtariffavtalen. KLP som gjør opp skader
for mange kommuner opplyser at de ikke har hatt så mange saker
ennå, men at de vil foreta en individuell vurdering i hver
enkelt sak som meldes.
Konsekvenser for forsikrede
Det er først nå fra 2006 at det dukker opp mange saker
med personer som har gått sykmeldt i over to år og som
fortsetter på TU. I de selskapene som ikke lar folketrygdens
vedtak være avgjørende, men som selv tar stilling til
varighet, kan en ane flere tvister. Antallet avhenger av i hvilken
utstrekning selskapene forsøker å skjule seg bak tidsbegrensede
vedtak i trygden. En annen risiko er at enkeltpersoner lar være
å melde krav til forsikringsselskapet så lenge de har
TU. Det siste er selvsagt feil. Som før er det viktig at
forsikrede som mener at de er eller blir varig uføre melder
krav til selskapet uavhengig av trygdevedtak.
I Vesta og andre som knytter forsikringen til folketrygdens vedtak
om varig uførepensjon forfaller hele forsikringssummen om
og når trygden fatter vedtak (om varig uførhet). Det
kan virke som en fordel, men gir normalt ikke raskere utbetaling
enn hos andre. Hvis trygden fatter TU-vedtak er situasjonen ny;
Med "nye forsikringer" risikerer en å få stykket
opp betalingen i 2 deler. Den siste kommer gjerne senere enn den
ellers ville gjort, men som en liten trøst har en definert
maksimal ventetid. Verst ut faller TU-trygdede som har gamle Vesta-vilkår
eller som ble sykmeldte før 1.1.05. Disse blir henvist til
en uviss lang ventetid. Ingen erstatning kommer før endelig
vedtak i trygden, noe som i verste fall kan ta 10 år eller
mer. Tvist om uførekapital og vilkårsfortolkning av
varighetskriteriet i sammenheng med TU har allerede vært behandlet
i Forsikringsklagenemnda (ref sak 5951 av 20.12.05), og det er vel
bare et spørsmål før slike saker prøves
for retten. I mellomtiden må skadelidte fortsette å
melde krav til selskapene så tidlig som mulig. Viser det seg
at de har hatt krav på forsikringssummen før selskapene
betaler ut kan en tidlig melding bl.a. ha betydning i forhold til
rentekrav.
Skattemessige konsekvenser
Engangserstatning for varig ervervsuførhet er erstatning
for inntektstap frem i tid. En må ikke betale inntektsskatt
av utbetalingen. Summen kan imidlertid bli gjenstand for fremtidig
formuesbeskatning hvor det er aktuelt. Skattedirektoratet har i
en bindende forhåndsuttalelse avgitt 7. april 2005 (BFU 23/05)
tatt stilling til hva som skal gjelde om en (som Vesta og Handelsbanken
Liv) foretar delutbetalinger. I uttalelsen heter det at ”En
eventuell forskudds- eller delutbetaling med 20 % av uførekapitalen
(forsikringssummen) fra forsikringsproduktet ”Gruppelivsforsikring
med uførekapital” til skattyter vil være unntatt
fra inntektsbeskatning, jf. skatteloven § 5-21 annet ledd”.
Med andre ord vil dagens fritak for inntektsskatt også gjelde
hvor utbetalingen kun er en del av totale forsikringssummen.
Jan Arhaug 27.03.06, oppdatert 10.5.06
|